Vandaag start de landelijke campagne ‘Verzeker je wereld’ van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO), gesteund door Het Verbond van Verzekeraars. Steeds meer Nederlanders laten duurzaamheid meewegen in hun aankoopgedrag, maar weinigen zien nog het verband tussen verzekeren en duurzaamheid. De campagne is bedoeld om consumenten bewust te maken van de mogelijke impact die hun verzekeringspremie heeft op een meer duurzame wereld.
Nederlanders kiezen bewust voor bijvoorbeeld een duurzame energieleverancier of verantwoord eten en drinken, zo blijkt uit marktonderzoek van bureaus SAMR en b-open. Een veel kleiner deel van de consumenten houdt rekening met duurzaamheid als het gaat om de keuze voor een verzekering. De VBDO is een onafhankelijke vereniging die zich inzet voor verduurzaming van de kapitaalmarkt. Met deze campagne wil de vereniging dat consumenten zich bewust worden van het verband tussen hun verzekeringspremie en de manier waarop verzekeraars beleggen.
Olivier Hofman, woordvoerder en verantwoordelijk voor de campagne bij de VBDO: ‘Veel mensen zien nog geen link tussen verzekeren en duurzaamheid, of ze denken aan verzekeringsproducten, zoals het verzekeren van zonnepanelen of het duurzaam herstellen van schade. Veel minder bekend is dat je premiegeld in veel gevallen door je verzekeraar wordt belegd. Zeker bij langlopende premies zoals voor een pensioen of levensverzekering, gaat het al snel om grote bedragen. Beleggen kan op traditionele wijze, waarbij verzekeraars met name letten op het behaalde rendement. Het kan ook duurzaam, waarbij er naast financiële opbrengsten meer rekening wordt gehouden met de impact op mens en milieu. Hoe premies worden belegd, verschilt dus per verzekeraar. Wij willen mensen vanuit deze campagne bewust maken van het verband tussen het betalen van je verzekeringspremie en de wijze waarop verzekeraars beleggen’.
Het Verbond van Verzekeraars, de Nederlandse branchevereniging voor verzekeraars, staat achter de campagne. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond: ‘Met een belegd vermogen van ongeveer 420 miljard kan en wil de Nederlandse verzekeringssector bijdragen aan een duurzame wereld, bijvoorbeeld via het IMVO-convenant waar de hele verzekeringssector achter staat. Deze campagne vertaalt onze ambities richting consumenten doordat zij via jijbentookbelegger.nl inzicht krijgen wat er met hun premie gebeurt. Wij staan dan ook volledig achter de boodschap van de campagne en verwachten dat deze gaat bijdragen aan bewustwording bij de consument’.
De campagne omvat onder andere een informatieve video, social media-uitingen en website voor consumenten: www.jijbentookbelegger.nl