Nikko Asset Management is de meest recente partij die zich aansluit bij een grote, wereldwijde engagementgroep van investeerders, door het tekenen van investeerdersverklaring waarin wordt opgeroepen tot het terugdringen van plastic.
In mei van dit jaar ondertekende een coalitie van iets minder dan 200 investeerders, met een gezamenlijk beheerd vermogen van ruim $10 biljoen, een verklaring waarin ze bedrijven oproepen tot een radicalere aanpak voor het verminderen van hun afhankelijkheid van plastic. Ze waarschuwen dat de hele levenscyclus van plastic een ernstige en groeiende bedreiging vormt voor het milieu, het klimaat, de biodiversiteit, de mensenrechten en de volksgezondheid. Investeerders roepen intensieve gebruikers van plastic verpakkingen – zoals FMCG’s en supermarktketen – op voor het versneld aanpakken van de plasticcrisis.
Nikko AM, actief in 11 landen met een beheerd vermogen van meer dan $219 miljard, heeft zich aangesloten bij de coalitie onder leiding van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). Angélique Laskewitz, directeur van de VBDO: ‘Bedrijven moeten een radicalere aanpak hanteren. Het niet aanpakken van hun impact stelt ondernemingen bloot aan financiële risico’s en investeringsrendementen. Dit zien we onder andere aan de golf van acties voor het verscherpen van wetgeving en het toenemende aantal rechtszaken tegen bedrijven, evenals de potentiële bedreiging voor de merkwaarde.’
Stefanie Drews, bestuursvoorzitter van Nikko AM: ‘Plastic voor eenmalig gebruik in de sectoren fast moving consumer goods en grocery retail vormt een risico voor de volksgezondheid, het milieu en de financiële resultaten. Samenwerken met bedrijven op dit onderwerp, toont onze betrokkenheid bij de natuur en de maatschappij. Daarbij is het ondertekenen van de verklaring van de VBDO en het actief deelnemen aan de voortdurende collectieve engagement, slechts één onderdeel van onze inzet voor duurzaamheid. We hopen dat we andere beleggers inspireren om te ondertekenen, zoals anderen dat voor ons hebben gedaan.’
Tussen juli en augustus vorig jaar stuurde de groep investeerders brieven naar twee dozijn bedrijven zoals Ahold Delhaize, Danone en Pepsi, waarin ze eisten dat ze zich zouden inzetten voor nieuwe, concrete doelstellingen voor het aanzienlijk verminderen van materiaalverbruik, elimineren van wegwerpverpakkingen en opwaarderen van herbruikbare verpakkingssystemen.
Volgens Laskewitz zullen er snel meer investeerders volgen. Bedrijven zullen vrijwel zeker hun bestaande doelstellingen niet halen, hun gebruik van plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik in het algemeen verhogen – in plaats van verlagen – en geen geloofwaardige en ambitieuze plannen voor hergebruik laten zien. Laskewitz: ‘We hebben een nieuwe weg vooruit nodig. Als ze die zelf niet willen of kunnen vinden, geven we ze graag een duwtje in de goede richting.’