Al een aantal jaar zien we ernstige toestanden in de pakketbezorging, met als nieuw dieptepunt maandagochtend de invallen door de arbeidsinspectie bij PostNL in België. Hierbij kwamen wederom serieuze misstanden aan het licht, waaronder pakketbezorgers die zonder rijbewijs pakketjes bezorgden.
Al in november 2020 liet de Inspectie van SZW na een grootschalig onderzoek weten dat het vaker fout dan goed gaat bij koeriersbedrijven als PostNL, DHL, DPD en GLS. Bij mensenrechtenschendingen denken we vaak aan dwang- en kinderarbeid, diep verstopt in de ketens van bedrijven in opkomende economieën. Maar ook dicht bij huis spelen problemen.
Gratis is nooit gratis. In dit geval zijn het de onderaannemers, de pakketbezorgers die de prijs betalen voor het ‘gratis’ bezorgen. Kijkend naar de omzetstijgingen en winst van de grote pakketbezorgers in coronatijd is dat niet nodig. Aandeelhouders werden het afgelopen jaar beloond met een riant dividend. Eén eurocent per pakket is wat PostNL-onderaannemers er in 2021 slechts op vooruit zijn gegaan (de eenmalige beloning van €250 voor vaste werknemers bereikte volgens Zembla niet alle onderaannemers).
Het is PostNL na jaren van beloftes niet gelukt om onderaannemers een redelijk bestaan te bieden. De ‘gratis’ bezorging is er mede door contracten met platforms als Bol.com en Amazon. De hele keten is verantwoordelijk en het is niet onvoorstelbaar dat bedrijven hiervoor in de toekomst aangeklaagd zullen gaan worden. En de consument? Heb je de keuze tussen bezorging voor €4,99 of €0, dan kies je voor gratis variant.
Het is dus een structureel probleem dat vraagt om politieke sturing. Laat daarom demissionair minister van EZK Stef Blok een bezorgeuro verplichten, naar het idee van het ‘kwartje van Kok’. Dit ‘eurootje van Blok’ zou een maatschappelijk minimum kunnen waarborgen, dat het mogelijk maakt de moderne postbode een waardig bestaan te geven. Het geld dat overblijft kan in duurzaam vervoer gestoken worden.
Of je koopt je cadeaus dit jaar bij de lokale winkel.
Bron
Deze publicatie verscheen eerder al in het Financieel Dagblad.
“Laat PostNL nu eens een eerlijke prijs betalen voor bezorging” is terecht en belangrijk artikel. Goed dat in het artikel de misstanden in de pakketbezorging worden aangeduid. De bezorging vanuit (o.a.) PostNL omvat pakketbezorging én postbezorging. In de postbezorging zijn andere, maar vergelijkbare misstanden die ook belangrijke aandacht verdienen. Overigens bezorgen postbezorgers ook steeds meer pakketten tegen een nóg lagere kostprijs dan de bezorging door pakketbezorgers..